Overhex Wines

Overhex is een jong bedrijf met een visie. Sinds de oprichting in 2006 heeft Overhex al diverse internationale succeslabels geïntroduceerd en zich daarmee in een ‘top tien’-positie binnen de Zuid-Afrikaanse wijnexport gemanifesteerd.
Gerhard van der Wath, aanvankelijk afgestudeerd advocaat, werd door een van zijn klanten gevraagd partner te worden van een wijnhuis. Na een aantal jaar neemt Gerhard het bedrijf over en wordt het gedoopt tot Overhex Wines International. Gerhard werkt hard aan een professionele basis voor een wijnbedrijf met internationale allure. Hij wil de wereld laten zien waar het om draait: “Wine is all about fun, and we have fun by doing the little things a little differently”. Maar dat het niet alleen om ‘fun’ gaat, wordt al snel duidelijk als je de huidige productieaantallen bekijkt. Inmiddels produceert Overhex meer dan 9,5 miljoen flessen, waarbij ze gebruik maken van ruim 600 hectare aan wijngaarden van alleen de allerbeste wijnboeren in de Kaap. Dat resulteert niet alleen in een caleidoscoop aan smaken, maar ook in een visie waarin vrijheid van denken centraal staat. Een revolutionair aspect in een land waarin het vrije denken nog steeds in ontwikkeling is.
Het internationaal meest succesvolle label van Overhex is het label van Survivor, dat het verhaal vertelt van de inheemse Nguni-koe, het traditionele vee van de Zulu. Op een dag komt er een truck, beladen vol met Nguni-koeien langs de Cabernet Sauvignon-wijngaarden in Swartland en één van de koeien besluit van de wagen af te springen. In Swartland bouwt ze een nieuw leven op en brengt zelfs nakomelingen voort. Het verhaal benadrukt het motto van de Swartlanders, waarin de vrije geest centraal staat. In de Survivor-range worden naast de voor Zuid-Afrika bekende druivenrassen Pinotage en Chenin Blanc ook internationale druivenrassen als Chardonnay en Syrah gebruikt.
The Mooring is een reeks wijnen, geïnspireerd op de onverschrokken ontdekkingsreizigers van vroeger en de kracht van de wilde oceaangolven voor de Kaapse kust. De labels van The Mooring zijn een eerbetoon aan de schepen die nooit 'The Mooring' (de aanmeerplaats) bereikten en ten onder gingen in de verraderlijke stormen voor Kaap de Goede Hoop.